Program
Program
VII Międzynarodowy Konkurs Fletowy Kraków 2017
pod honorowym patronatem prof. dr h.c. Krzysztofa Pendereckiego
2-9 kwietnia 2017
Jury Konkursu: prof. prof. Barbara Świątek-Żelazna – przewodnicząca, András Adorján, William Bennett, Philippe Bernold, Elżbieta Gajewska-Gadzina, Peter – Lukas Graf, Wally Hase, Shigenori Kudo, Kazimierz Moszyński, Jerzy Mrozik, Antoni Wierzbiński
Do wstępnych przesłuchań płyt CD z nagranym regulaminowym programem zgłosiło się 91 kandydatów z 29 krajów: Austria, Białoruś, Chiny, Chorwacja, Czechy, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kazachstan, Kolumbia, Korea Południowa, Łotwa, Niemcy, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Singapur, Słowenia, Taiwan, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy.
W konkursie udział wzięło 45 z 50 zakwalifikowanych uczestników: Aalto-Setälä Kerttu (Finlandia), Adamczyk, Justyna (Polska), Albrecht Donát (Węgry), Brodová Izabela (Czechy), Buvat Fauna (Francja), Cellacchi Riccardo (Włochy), Egielman Natalia (Polska),Goh Jasper (Singapur), Grad Klaudia (Polska), Haasová Barbora (Czechy), Han Sungeun (Korea Południowa), Honková Eliška (Czechy), Hsu Yu-Cheng (Tajwan), Jarząbek Natalia (Polska), Jensterle Eva (Słowenia), Kim Hyunhee (Korea Południowa), Krzemińska Jagoda (Polska), Laforge Marie (Francja), Lee Pei-Yu (Tajwan), Lehtinen Saara (Finlandia), Leonkiewicz Olga (Polska), Longin Johanna (Austria), Mihm Magnus (Niemcy), Moutte Sophie (Francja),Nishimura Koh (Japonia), Niziołek Paweł (Polska), Pleterski Aleksandra (Słowenia), Pollet Nina (Francja), Popović Petar (Serbia), Réman Zsófia (Węgry), Sakamoto Riko (Japonia), Sato Yuka (Japonia), Son Sojeong (Korea Południowa), Song Nikolai (Korea Południowa), Talácková Anna (Czechy), Tena Puyo Nil (Hiszpania), Valerio Niccolo (Włochy), Vámosi Amina Anna (Węgry), Van der Vlist Sarah (Francja),Veldre Egija (Łotwa), Walter Sabine (Austria), Yu Yuan (Chiny).
Do II etapu zakwalifikowało się 16 osób: Aalto-Setälä Kerttu (Finlandia), Albrecht Donát (Węgry), Brodová Izabela (Czechy), Cellacchi Riccardo (Włochy), Egielman Natalia (Polska),Goh Jasper (Singapur), Jarząbek Natalia (Polska), Krzemińska Jagoda (Polska), Lehtinen Saara (Finlandia), Leonkiewicz Olga (Polska), Mihm Magnus (Niemcy), Pleterski Aleksandra (Słowenia), Popović Petar (Serbia), Son Sojeong (Korea Południowa), Veldre Egija (Łotwa), Yu Yuan (Chiny).
Wydarzenia towarzyszące:
1. Światowe Forum Fletowej Sztuki Wykonawczej, odbywało się 5 kwietnia 2017 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie. Gościem specjalnym był Ludwik Böhm z Niemiec, potomek Theobalda Böhm’a wybitnego bawarskiego kompozytora i muzyka, wynalazcy, który udoskonalił współczesny flet koncertowy. Wygłosił wykład pt; „Theobalda Böhma życie w obrazach” uzupełniając spotkanie wykonaniem utworów op.18 i op.31 (Wiesław Suruło – flet i Monika Gardoń-Preinl – fortepian).
2. Prezentacja fletów i główek fletowych konsorcjum Yamaha Music Europa GmbH, tym razem kolekcja instrumentów szkolnych, ćwiczeniowych wysokiej klasy.
3. Firma Jarmuła Music z Tarnowa zajmowała się serwisem instrumentów podczas konkursu i zabezpieczając ich formę i techniczne walory.
4. Koncert inauguracyjny w Filharmonii Krakowskiej 2 kwietnia 2017 roku w którym udział wzięli: Katalin Stefula, flecistka, laureatka I nagrody II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie w roku 2002 wraz z Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcja Stanisława Krawczyńskiego, w programie Grand polonaise op 16 Theobalda Böhma, Flute concerto André Jolivet oraz w 2-ga część Symfonii „Jowiszowej” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Konkurs składał się z trzech etapów.
ETAP I - W I etapie uczestnik musiał wykonać: Grupa A: Georg Philipp Telemann, 12 Fantaisies per il Flauto traverso senza Basso – jedna z dwunastu fantazji do wyboru przez uczestnika oraz Sigfrid Karg Elert, Caprice op. 107 nr 30 (Chaconne). Oba utwory z Grupy A są obowiązkowe i muszą być wykonane z pamięci. Grupa B: do wyboru jeden z podanych utworów: Luciano Berio, Sequenza I per Flauto solo, Elliot Carter, Scrivo in vento for flute alone, Brian Ferneyhough, Cassandra’s Dream Song, Włodzimierz Kotoński, Bucolica für Flöte solo (nr 3 „Inscriptio“ i nr 4 „Surdis Auribus“) – Edition Moeck 5441, Krzysztof Meyer, Burlesca all’Ongarese für Flöte solo – Musikverlag Hans Sikorski GmbH & Co. KG, Hamburg, Karl-Heinz Stockhausen, In Freundschaft für Flöte, Toru Takemitsu, Voice for solo flute, Isang Yun, Etiuda nr 5 „Allegretto“
ETAP II - Każdy uczestnik musi wykonać trzy dowolnie wybrane utwory, po jednym z każdej grupy: C, D i E: Grupa C: Eugene Bozza, Image, Pierre Octave Ferroud, Trois piéces pour flûte (nr 3 Toan Yan „La Féte du double Cinq”),Paul Hindemith, Acht Stücke, André Jolivet, Cinq Incantations pour flûte seule (IV V), Sigfrid Karg Elert, Sonata (Appassionata) fis moll op. 140, Leonardo de Lorenzo, Suite Mythologique op. 38 (nr 3 „Apollo”); Grupa D: Theobald Böhm, Grande Polonaise op. 16[b], Henri Dutilleux, Sonatine pour flûte et piano, Mikołaj Górecki, Variations for Flute and Piano – Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, André Jolivet, Chant de Linos pour flûte et piano, Krystyna Moszumańska-Nazar, Novelette per flauto e pianoforte – Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie, Paul Taffanel, Fantaisie sur le Freischütz (Opéra de C.M. von Weber); Grupa E: Lowell Liebermann, Sonata op. 23, Bohuslav Martinu, Sonata, Robert Muczynski, Sonata op. 14, Siergiej Prokofiew, Sonata D dur op. 94 [ekspozycja bez powtórki], Franz Schubert, Introdukcja, temat i wariacje e moll op. 160 na temat pieśni „Trockne Blumen” z cyklu „Die schöne Müllerin”,Erwin Schulhoff, Sonata for Flute and Pianoforte .O kolejności wykonania utworów w II etapie decyduje uczestnik.
ETAP III – FINAŁ
Koncert fletowy G dur KV 313 (część I z kadencją) W.A.Mozarta i Koncert fletowy K.Pendereckiego. Koncert G dur KV 313 W.A. Mozarta musi być wykonany z pamięci.
Finalistom towarzyszyła Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.