Terminarz i wydarzenia
II Ogólnopolski Konkurs Fletowy Kraków 1992
7-10 grudnia 1992
Organizatorzy konkursu:
Akademia Muzyczna w Krakowie – Katedra Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu
Ministerstwo Kultury i Sztuki – Departament Edukacji Kulturalnej
Zespół Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Nowej Hucie
Jury konkursu: Barbara Świątek-Żelazna (przewodnicząca), Elżbieta Dastych-Szwarc, Elżbieta Gajewska-Gadzina, Liliana Horodecka, Dorota Korpanty, Krzysztof Langman, Stanisław Michalik, Grzegorz Olkiewicz, Aldona Schmidt-Pater, Ewa Stąporek-Pospiech, Adam Trybuś, Antoni Wierzbiński.
W konkursie udział wzięło 36 uczestników:
Angelika Arendt, Anna Buczkowska, Katarzyna Bury, Elżbieta Cheba, Agnieszka Cywińska, Katarzyna Czerwińska, Bartosz Głowacki, Anna Gruszczyńska, Renata Guzik, Dorota Imienińska, Rafał Jedrzejewski, Ewa Kamińska, Joanna Kontowicz, Katarzyna Kozik, Marcin Kucybała, Anita Luzak, Anna Łuczak, Leonard Marynowski, Monika Mikłas, Beata Miksa, Katarzyna Mitrosz, Anna Mocarska, Robert Nalewajka, Małgorzata Organiściak, Agnieszka Prosowska, Joanna Przewoźniczuk, Małgorzata Romanowska, Monika Sabura, Monika Skołyszewska, Justyna Staciwa, Anna Suchomska, Wiesław Suruło, Ewa Tupik, Elżbieta Turczyńska, Anna Włodarska, Marzena Włosek.
Do II etapu zakwalifikowano 19 uczestników:
Anna Buczkowska, Katarzyna Bury, Agnieszka Cywińska, Bartosz Głowacki, Anna Gruszczyńska, Dorota Imienińska, Joanna Kontowicz, Marcin Kucybała, Anita Luzak, Anna Łuczak, Beata Miksa, Anna Mocarska, Robert Nalewajka, Agnieszka Prosowska, Małgorzata Romanowska, Justyna Staciwa, Wiesław Suruło, Anna Włodarska, Marzena Włosek.
Przebieg konkursu był trzyetapowy. W I etapie należało wykonać po jednym utworze z dwóch podanych grup kompozycji:
Grupa A: G.F. Haendel, Sonata a-moll op. 1 nr 4 HWV 362; W.A. Mozart, Sonata A-dur nr 3 KV 12; W.A. Mozart, Sonata B-dur nr 6 KV 15
Grupa B: J.S. Bach, Sarabanda z Sonaty a-moll BWV 1013; A. Honegger, Danse de la chévre; C. Debussy, Syrinx.
W II etapie uczestnicy prezentowali zróżnicowany pod względem stylu program dowolny. W III etapie do wyboru był jeden z koncertów W.A. Mozarta: Koncert G-dur KV 313 lub Koncert D-dur KV 314. Finalistom towarzyszła Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrygował Jacek Mentel.
Istotnym wydarzeniem metodyczno-dydaktycznym zorganizowanym w trakcie II Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego i kontynuowanym w każdej kolejnej jego edycji było Forum Dyskusyjne z udziałem jurorów, uczestników, pedagogów i obserwatorów. Konkursowi towarzyszyła ciesząca się dużym zainteresowaniem wystawa fletów firmy Yamaha, przygotowana przez Janusza Grabowskiego.
Barbara Świątek-Żelazna: ...Na konkurs przyjechało dwóch przedstawicieli... słynnej firmy japońskiej [Yamaha]: Thomas Capellmann, główny menadżer na Europę Wschodnią i Rolf Hinrich, specjalista od instrumentów dętych. Ufundowano nagrodę rzeczową – flet Yamaha model 311 i umożliwiono urządzenie wystawy fletów i wszelkich akcesoriów. Przygo-tował ją bardzo starannie i miał nad nią pieczę nasz świetny fachowiec – p. Janusz Grabowski. A była to wystawa nie tylko do oglądania przez szybkę – wszystkie eksponaty można było wypróbować, odbywały się też specjalne prezentacje. To dla wszystkich była okazja wyjątkowa .
Wydarzeniem artystycznym towarzyszącym konkursowi, a związanym z wystawą instrumentów, był Koncert-prezentacja „Muzyczne ilustracje modeli fletów firmy Yamaha” w wykonaniu Henryka Błażeja (flet), Teresy Kaban-Błażej (fortepian) oraz Janusza Grabowskiego (słowo). 8 grudnia 1992 roku Rolf Hinrich, przedstawiciel firmy Yamaha Europa GmbH, wygłosił wykład na temat Budowa i produkcja fletów.
Barbara Świątek-Żelazna: Cele konkursu są dalekosiężne: nie tylko pro-mowanie i wprowadzanie w świat najbardziej utalentowanych, ale także pobudzanie współzawodnictwa, bo obok studentów Akademii Muzycznych startuje w nim także młodzież ze szkół muzycznych stopnia średniego. Jest to eksperyment, ale udany, bo już mogliśmy stwierdzić ogólne podniesienie się poziomu wykonawstwa. I co bardzo istotne, konkurs to nie tylko sprawa „aktywnych konkurentów”, ale także bardzo aktywnych obserwatorów – pedagogów i uczniów przyjeżdżających z całej Polski. Na wszystkich prze-słuchaniach sala była pełna, zainteresowanie olbrzymie, bo jest to wyjątkowe forum wymiany doświadczeń, zapoznawania się z nowymi metodami pedagogicznymi, tendencjami w zakresie estetyki gry i osiągnięciami technicznymi. (...) „Słowo dziękuję, to za mało w stosunku do tego, co dał mi ten konkurs” – powiedziała mi jedna bardzo młoda oso-ba i przyznam, że sprawiło mi to szczególną satysfakcję. (...) Mamy dużo wspaniałej młodzieży, pracującej z wielkim samozaparciem, często w bardzo trudnych warunkach, dążącej do osiągnięcia celów kosztem wyrzeczeń. Taką młodzież powinny pokazywać i popierać nasze środki masowego przekazu... .
Andrzej Kosowski: ...Konkurs przeznaczony jest dla studentów i uczniów szkół muzycznych stopnia liceal-nego. Taka forma promująca młodych muzyków i wy-czulająca starszych na konkurencję jak dotychczas sprawdziła się, gdyż do finału zakwalifikowało się wielu licealistów. (...) Organizatorzy planują kolejną edycję konkursu na rok 1995, tym razem jako międzynaro-dową rywalizację z międzynarodowym jury... .
WIS: Nie jest wykluczone, że Kraków stanie się wielkim miastem muzyki. W Krakowie już po raz drugi odbywa się Ogólnopolski Konkurs Fletowy, impreza nowa w kalendarzu wielkich konkursów, ale już mająca wysoką rangę. Jego organizatorem jest Akademia Muzyczna w Krakowie...
Barbara Świątek-Żelazna: ...Flet jest jednym z najpopularniejszych instrumentów wśród młodzieży. Zainteresowanie jest tak wielkie, że można mówić wręcz o snobowaniu się na ten instrument. Stąd ogromna kon-kurencja. Duża ilość grających podnosi poprzeczkę, jury jest zaskoczone wysokim poziomem wykonawców, zwłaszcza tych młodszych, ze szkół muzycznych.