Program
II Międzynarodowy Konkurs Fletowy Kraków 2002
pod honorowym patronatem prof. dr h.c. Krzysztofa Pendereckiego
7-14 kwietnia 2002
Organizator Konkursu:
Akademia Muzyczna w Krakowie
Jury Konkursu: Barbara Świątek-Żelazna (przewodnicząca) – Polska; János Bálint – Węgry; Elżbieta Gajewska-Gadzina – Polska; Jean-Claude Gérard – Niemcy; Craig Goodman – Francja; Peter-Lukas Graf – Szwajcaria; Kazimierz Moszyński – Polska; Jerzy Mrozik – Polska; Jiří Válek – Czechy; Antoni Wierzbiński – Polska.
W konkursie wzięło udział 26 uczestników spośród 39 zgłoszonych:
Stefan Albers – Niemcy, Jocelyn Aubrun – Francja, Izabela Czajkowska – Polska, Jelena Denisjuka – Łotwa, Marta Durczewska – Polska, Ivica Encin-gerová – Chorwacja, Timea Fábián – Węgry, Piotr Flis – Polska, Natalia Gzik – Polska, Maciej Hankus – Polska, Ildiko Jurasek – Węgry, Katalin Kramarics – Węgry, Jan Krzeszowiec – Polska, Andrzej Krzyżanowski – Polska, Jun Kubo – Japonia, Tiffany Lee In – Korea Płd., Joanna Łosowska – Polska, Yuka Otake – Japonia, Botond Rab – Węgry, Rütentäle Ieva – Łotwa, Tomoko Takarada – Japonia, Regina Vancső – Węgry, Elżbieta Woleńska – Polska, Joanna Woszczyk-Garbacz – Polska, Marie-Christine Zupancič – Niemcy.
Do II etapu zakwalifikowało się 18 uczestników:
Stefan Albers – Niemcy, Jocelyn Aubrun – Francja, Izabela Czajkowska – Polska, Ivica Encingerová – Chorwacja, Timea Fábián – Węgry, Natalia Gzik – Polska, Maciej Hankus – Polska, Ildiko Jurasek – Węgry, Katalin Kramarics – Węgry, Jan Krzeszowiec – Polska, Andrzej Krzyżanowski – Polska, Jun Kubo – Japonia, Yuka Otake – Japonia, Botond Rab – Węgry, Tomoko Takarada – Japonia, Elżbieta Woleńska – Polska, Joanna Woszczyk-Garbacz – Polska, Marie-Christine Zupancič – Niemcy.
Program I etapu obejmował trzy kompozycje: dowolną fantazję G.Ph. Telemanna z 12 Fantaisies per il Flauto traverso senza Basso; S. Karg-Elerta Sonatę (Appassionata) fis-moll op. 140; dowolnie wybrany utwór spośród: L. Berio, Sequenza I per Flauto solo; E. Carter, Scrivo in vento for flute alone; G. Domhardt, Monolog für Flöte; W. Kotoński, Bucolica für Flöte solo („Spiritus promptus”); T. Takemitsu, Voice for solo flute.
W II etapie każdy uczestnik musiał wykonać dowolnie wybrane trzy utwory, po jednym utworze z następujących grup:
Grupa 1: P.O. Ferroud, Trois piéces pour flûte (nr 3 Toan Yan La Féte du double Cinq); P. Hindemith, Acht Stücke; A. Honegger, Dance de la chevre; A. Jolivet, Cinq Incantations pour flûte seule (IV V); L. de Lorenzo, Suite Mythologique op. 38 (nr 3 „Apollo”).
Grupa 2: A. Casella, Sicilienne et Burlesque pour flûte et piano; H. Dutilleux, Sonatine pour flûte et piano; A. Jolivet, Chant de Linos pour flûte et piano; F. Martin, Ballade; O. Messiaen, Le Merle noir; P. Sancan, Sonatine pour flûte et piano,
Grupa 3: F. Schubert, Variationen e moll „Trockne Blumen” für Flöte und Klavier op. 160 (Introdukcja, temat i wariacje nr I, III, V-VII); S. Prokofiew, Sonata D-dur op. 94 (część I i II); O. Taktakishvili, Sonata; L. Liebermann, Sonata op. 23; T. Szeligowski, Sonata.
W III etapie konkursu należało wykonać dwie kompozycje: W.A. Mozarta Andante C-dur na flet i orkiestrę KV 315 oraz K. Pendereckiego Koncert fletowy. Finalistom towarzyszyła Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrygował Wojciech Czepiel.
Wydarzenia towarzyszące
Wzorem ubiegłych edycji w okresie trwania konkursu zorganizowano wystawę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Przesłuchaniom konkursowym towarzyszyły również wystawy: główek fletowych firmy Salvatore Faulisi z Francji, Serwisu Instrumentów Dętych Drewnianych Piotra Śmietany z Katowic.
11 kwietnia 2002 odbyło się Forum Fletowe, w którym udział wzięli młodzi wykonawcy, jurorzy, pedagodzy oraz liczne grono obserwatorów konkursu. W dyskusji poruszono istotne problemy z zakresu sztuki wykonawczej i interpretacji muzyki fletowej. Poruszono również szereg zagadnień związanych ze współczesną literaturą fletową.