Program
Program
VI Międzynarodowy Konkurs Fletowy Kraków 2014
pod honorowym patronatem prof. dr h.c. Krzysztofa Pendereckiego
6-13 kwietnia 2014
Jury Konkursu: prof. prof. Barbara Świątek-Żelazna /Kraków/ - przewodnicząca, Elżbieta Gajewska-Gadzina /Warszawa/, András Adorján /Monachium/, Petri Alanko /Helsinki/, Peter-Lukas Graf /Bazylea/, Andrea Lieberknecht /Monachium/, Kazimierz Moszyński /Kraków/, Jerzy Mrozik /Wrocław/, Karl-Heinz Schütz /Wiedeń/, Antoni Wierzbiński / Łódź/, Trevor Wye /Ashford/.
Do wstępnych przesłuchań nagrań z obowiązkowym programem zgłosiło się 59 kandydatów z 28 krajów: Algieria, Anglia, Australia, Austria, Bułgaria, Chiny, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Niemcy, Polska, Rosja, Szwajcaria, Szwecja, Taiwan, Turcja, Ukraina, USA, Wenezuela, USA, Węgry, Włochy.
W konkursie udział wzięło 39 z 49 zakwalifikowanych uczestników: Baticci Alessandro (Włochy), Blachuta Veronika (Austria), Brisson Ariane ( Kanada), Brodová Izabela (Czechy), Chudzicka Natalia (Polska), Czerwińska Joanna (Polska), Demin Matvey (Rosja), Dietzschold-Bojakovsky Marietheres (Austria), Dobreva Desislava Tinkova (Bułgaria), Duleba Livia (Wegry), Edqvist Tove (Szwecja), Eren Denizcan (Turcja), Fouani Jennyfer (Polska), Gergova Mirela (Bułgaria), Giovannini Mattia (Włochy), Gourlet Sophie (Francja), Henter Nicole (Węgry), Horehledova Eliska (Czechy), Hsieh Pei-San (Tajwan), Iordanidou Theodora (Grecja), Ivanov Vasyl (Ukraina), Ivanova Gergana (Bułgaria), Iwasaki Yuka (Japonia), Kim Seo Hyeon (Korea Południowa), Klupś-Radny Martyna (Polska), Kostitsyna Mira ( Rosja), Leonkiewicz Olga (Polska), Mazur Anna (Polska), Park Yaeram (Korea Południowa), Skowronek Weronika (Polska), Sobańska Roxana (Polska), Stoykov Nikolay (Bułgaria), Suh Ji Won (Korea Południowa), Szabados Éva (Węgry), Szabó Vanda (Węgry), Villegas Gustav (Hiszpania), Wilkes Jessica (Anglia), Xiao Mark (Australia), Yuan Long (Chiny).
Do II etapu zakwalifikowało się 16 osób: Baticci Alessandro (Włochy), Blachuta Veronika (Austria), Brodová Izabela (Czechy), Chudzicka Natalia (Polska), Demin Matvey (Rosja), Duleba Livia (Wegry), Gergova Mirela (Bułgaria), Henter Nicole (Węgry), Hsieh Pei-San (Tajwan), Ivanova Gergana (Bułgaria), Leonkiewicz Olga (Polska), Park Yaeram (Korea Południowa), Szabados Éva (Węgry), Szabó Vanda (Węgry), Villegas Gustav (Hiszpania), Xiao Mark (Australia).
Wydarzenia towarzyszące
Konkursowi towarzyszyły następujące imprezy:
1. Światowe Forum Fletowej Sztuki Wykonawczej nt.” Fantazje Telemanna – Arcydzieło kunsztu i inspiracje”, na które specjalnie zaproszona została wybitna wykonawczyni muzyki i interpretacji barokowej, prof. Rachel Brown z Wielkiej Brytanii. Forum odbyło się w Akademii Muzycznej w Krakowie 9 kwietnia 2014 roku.
2. Wielka wystawa fletów i główek fletowych, w tym najnowsze produkcje firmy, przygotowana i prezentowana przez konsorcjum Yamaha Music Europa GmbH.
3. Pan Andrzej Jarmuła z Tarnowa zajmował się serwisem instrumentów podczas konkursu i dbał o ich formę i walory techniczne.
Otwarcie VI Międzynarodowego Konkursu Fletowego Kraków 2014, uświetnił Koncert inauguracyjny w którym udział wzięli: Andrzej Krzyżanowski, Agata Kucz i Wioletta Strączek, fleciści, absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, laureaci dotychczasowych edycji Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie. Na fortepianie towarzyszyła im Monika Gardoń-Preinl.
Konkurs składał się z trzech etapów.
ETAP I - W I etapie uczestnik musiał wykonać: Grupa A: 1. Georg Philipp Telemann, 12 Fantaisies per il Flauto traverso senza Basso – jedna z dwunastu fantazji do wyboru przez uczestnika, 2. Sigfrid Karg Elert, Sonata (Appassionata) fis moll op. 140. Oba utwory z Grupy A są obowiązkowe i muszą być wykonane z pamięci. Grupa B: do wyboru jeden z podanych utworów: Luciano Berio, Sequenza I per Flauto solo, Elliot Carter, Scrivo in vento for flute alone, Brian Ferneyhough, Cassandra’s Dream Song, Włodzimierz Kotoński, Bucolica für Flöte solo (nr 3 „Inscriptio“ i nr 4 „Surdis Auribus“) – Edition Moeck 5441, Krzysztof Meyer, Burlesca all’Ongarese für Flöte solo – Musikverlag Hans Sikorski GmbH & Co. KG, Hamburg, Karl-Heinz Stockhausen, In Freundschaft für Flöte, Toru Takemitsu, Voice for solo flute, Isang Yun, Etiuda nr 5 „Allegretto“.
ETAP II - Każdy uczestnik musiał wykonać trzy dowolnie wybrane utwory, po jednym z każdej grupy: C, D i E. Grupa C: Eugene Bozza, Image, Pierre Octave Ferroud, Trois piéces pour flûte (nr 3 Toan Yan „La Féte du double Cinq”), Paul Hindemith, Acht Stücke, Jacques Ibert, Piéce pour flûte seule, André Jolivet, Cinq Incantations pour flûte seule (IV V), Sigfrid Karg Elert, Caprice op. 107 nr 30 (Chaconne), Leonardo de Lorenzo, Suite Mythologique op. 38 (nr 3 „Apollo”); Grupa D: Theobald Böhm, Grande Polonaise op. 16[b], Henri Dutilleux, Sonatine pour flûte et piano, Mikołaj Górecki, Variations for Flute and Piano – Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, André Jolivet, Chant de Linos pour flûte et piano, Krystyna Moszumańska-Nazar, Novelette per flauto e pianoforte – Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie, Paul Taffanel, Fantaisie sur le Freischütz (Opéra de C.M. von Weber); Grupa E: Lowell Liebermann, Sonata op. 23, Bohuslav Martinu, Sonata, Robert Muczynski, Sonata op. 14, Siergiej Prokofiew, Sonata D dur op. 94 [ekspozycja bez powtórki], Carl Reinecke, Sonata „Undine” op. 167, Franz Schubert, Introdukcja, temat i wariacje e moll op. 160 na temat pieśni „Trockne Blumen” z cyklu „Die schöne Müllerin”.
ETAP III – FINAŁ
Wolfgang Amadeus Mozart, Rondo D dur KV Anh. 184 i Krzysztof Penderecki, Koncert na flet i orkiestrę kameralną.
Finalistom towarzyszyła Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.